Prvouka
Prvouka je hodně individuální. Můžeme do ní zahrnout v podstatě cokoliv, co nás obklopuje jako roční období, čas, bezpečnost, zdraví apod. Pokusím se to shrnout v bodech, jak s Honzíkem postupuji já. Je tu opět zohledněna jeho míra intelektu. Některé děti zvládnou určitě více a to lehce poznáte. Můžete poté dítěti dávat více úkolů, či přidat úplně nové, složitější :-)
Místo kde žijeme
- zvládnout orientaci v okolí bydliště a pojmenovat místa v okolí domov, škola, třída, obchod, poliklinika, autobusová zastávka, cukrárna apod.
- Bezpečnost při cestě do školy, základy dopravní výchovy (co znamenají dopravní značky, přechod, semafor, kdy přecházíme silnici apod.)
- Poznat místo pobytu např. chalupa kam často jezdí, kde bydlí babička, teta apod.
Lidé okolo nás
- znát rodinné příslušníky (táta, máma, sestra, babi, děda…)
- Umět pozdravit, poprosit, poděkovat. Pokud má dítko poruchu řeči a téměř nemluví, můžete ho naučit pomocí znaků (prosím - ručkama poprosit, ahoj - zamávat, poděkovat - kývnout hlavou) nebo se zaměřte jakou gestikulaci při těchto slovech používá, může se pokusit o svůj vlastní projev daného slova. Popř. Používat kartičky se symboly.
- Poznat a pojmenovat různé lidské činnosti. Od základních jíst, pít, spát, oblékat se… Až po sportovní aktivity nebo pracovní profese.
- Seznámení se s profesemi rodičů.
- Poznávat jednoduché stroje, které usnadňují práci v domácnosti pračka, lednička, rychlovarná konvice apod.
- Jak si pomáhat. Zde je oblast široká.
Lidé a čas
- zvládnout jednoduchou orientaci ráno, poledne, večer
- Znát rozvržení svých denních činností
- Znát dny v týdnu
- Rozlišit roční období podle základních charakteristických znaků (jaro, léto, podzim, zima)
- Tradiční lidové svátky (Nový rok, Tři králové, Svatý Valentýn, Masopust, Apríl, Velikonoce, První Máj, Den matek, Den dětí, Den otců, Halloween, Dušičky, Mikuláš, Vánoce, Silvestr)
- Vědět kolik je mu let. Nácvik jména a příjmení (mluvit, psát)
- Znát měsíce (leden - prosinec) A co je typické pro daný měsíc (svátky, tradice, sběr ovoce - zeleniny, prázdniny, nástup do školy apod.)
Rozmanitost přírody
- Popsat nebo znázornit základní proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích (teplo, zima)
- Poznat nejběžnější druhy domácích zvířat
- Pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
- Popsat počasí podle obrázků (déšť, sníh, bouřka, vítr)
- Poznávání dalších druhů domácích zvířat a zvířat žijících ve volné přírodě. Jak zimují zvířátka.
- Sezónní práce na zahradě a na poli. V jakém období se sklízí ovoce, zelenina, obilí. Kdy se sbírají houby a lesní plody apod.
- Chování v přírodě
- Rozpoznat volně žijící zvířata. Rozlišování stromů a keřů.
- Rozpoznat zvířata podle podmínek v nichž žijí (voda, vzduch, země)
Člověk a zdraví
- pojmenovat hlavní části lidského těla
- Dokázat upozornit na své zdravotní potíže
- Mytí rukou, používání wc, kapesníků
- Bezpečnost při přecházení vozovky, při koupání
- Zdraví a nemoc (bolení hlavy, v krku, teplota, léky) a chování v době nemoci. Úrazy. Péče o zdraví - denní režim.
- Jídlo - co je a není zdravé
- Zásady správné životosprávy
- Základní životní potřeby (strava, pitný režim, odpočinek)
- Osobní hygiena. Péče o vlasy, zuby, nehty.
- Příznaky nemoci (měření teploměrem)
- Význam pohybu pro zdraví. Ošetření drobného poranění.
honzikuvpas.blogspot.com
Žádné komentáře:
Okomentovat