26. září 2020

Prvouka - Člověk a společnost

 Prvouka


Prvouka je hodně individuální. Můžeme do ní zahrnout v podstatě cokoliv, co nás obklopuje jako roční období, čas, bezpečnost, zdraví apod. Pokusím se to shrnout v bodech, jak s Honzíkem postupuji já. Je tu opět zohledněna jeho míra intelektu. Některé děti zvládnou určitě více a to lehce poznáte. Můžete poté dítěti dávat více úkolů, či přidat úplně nové, složitější :-)


Místo kde žijeme

  • zvládnout orientaci v okolí bydliště a pojmenovat místa v okolí domov, škola, třída, obchod, poliklinika, autobusová zastávka, cukrárna apod.
  • Bezpečnost při cestě do školy, základy dopravní výchovy (co znamenají dopravní značky, přechod, semafor, kdy přecházíme silnici apod.)
  • Poznat místo pobytu např. chalupa kam často jezdí, kde bydlí babička, teta apod.


Lidé okolo nás

  • znát rodinné příslušníky (táta, máma, sestra, babi, děda…)
  • Umět pozdravit, poprosit, poděkovat. Pokud má dítko poruchu řeči a téměř nemluví, můžete ho naučit pomocí znaků (prosím - ručkama poprosit, ahoj - zamávat, poděkovat - kývnout hlavou) nebo se zaměřte jakou gestikulaci při těchto slovech používá, může se pokusit o svůj vlastní projev daného slova. Popř. Používat kartičky se symboly. 
  • Poznat a pojmenovat různé lidské činnosti. Od základních jíst, pít, spát, oblékat se… Až po sportovní aktivity nebo pracovní profese.
  • Seznámení se s profesemi rodičů. 
  • Poznávat jednoduché stroje, které usnadňují práci v domácnosti pračka, lednička, rychlovarná konvice apod.
  • Jak si pomáhat. Zde je oblast široká. 


Lidé a čas

  • zvládnout jednoduchou orientaci ráno, poledne, večer
  • Znát rozvržení svých denních činností 
  • Znát dny v týdnu
  • Rozlišit roční období podle základních charakteristických znaků (jaro, léto, podzim, zima)
  • Tradiční lidové svátky (Nový rok, Tři králové, Svatý Valentýn, Masopust, Apríl, Velikonoce, První Máj, Den matek, Den dětí, Den otců, Halloween, Dušičky, Mikuláš, Vánoce, Silvestr)
  • Vědět kolik je mu let. Nácvik jména a příjmení (mluvit, psát)
  • Znát měsíce (leden - prosinec) A co je typické pro daný měsíc (svátky, tradice, sběr ovoce - zeleniny, prázdniny, nástup do školy apod.)

Rozmanitost přírody

  • Popsat nebo znázornit základní proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích (teplo, zima)
  • Poznat nejběžnější druhy domácích zvířat
  • Pojmenovat základní druhy ovoce a zeleniny
  • Popsat počasí podle obrázků (déšť, sníh, bouřka, vítr)
  • Poznávání dalších druhů domácích zvířat a zvířat žijících ve volné přírodě. Jak zimují zvířátka.
  • Sezónní práce na zahradě a na poli. V jakém období se sklízí ovoce, zelenina, obilí. Kdy se sbírají houby a lesní plody apod.
  • Chování v přírodě
  • Rozpoznat volně žijící zvířata. Rozlišování stromů a keřů.
  • Rozpoznat zvířata podle podmínek v nichž žijí (voda, vzduch, země)


Člověk a zdraví

  • pojmenovat hlavní části lidského těla
  • Dokázat upozornit na své zdravotní potíže
  • Mytí rukou, používání wc, kapesníků
  • Bezpečnost při přecházení vozovky, při koupání
  • Zdraví a nemoc (bolení hlavy, v krku, teplota, léky) a chování v době nemoci. Úrazy. Péče o zdraví - denní režim.
  • Jídlo - co je a není zdravé
  • Zásady správné životosprávy
  • Základní životní potřeby (strava, pitný režim, odpočinek)
  • Osobní hygiena. Péče o vlasy, zuby, nehty.
  • Příznaky nemoci (měření teploměrem)
  • Význam pohybu pro zdraví. Ošetření drobného poranění.




honzikuvpas.blogspot.com

Žádné komentáře: